Filmler ve Film Kaynaklı Destinasyonlar



Önceki yazımda Gezimanya’nın davetlisi olarak katıldığım Dünya Turizm Forumu'nda bir sunumdan ne kadar etkilendiğimden söz etmiştim. Dolby’nin Bölgesel Direktörü Arkın Kol’un; “Sinema Turizmi; Bir Ulusu Marka Yapmak” başlıklı sunumu...

Sunumdan etkilenip de yazdığım önceki bölümde bir de araştırmadan söz ettim. ABD'de  yapılan bu araştırmada insanlara şöyle bir soru sormuşlardı: "Eğer filmlerde gördüğünüz bir destinasyona seyahat etme şansınız olsaydı nereyi seçerdiniz?"

Ben de aynı sorunun cevabını merak edip kendimce küçük bir araştırma yaptım. Twitter ve Facebook’daki takipçilerime aynı soruyu sordum.

Twitter’da gelen yanıtlardan retweet edilen film-destinasyon kombinasyonlarına artı bir oy daha verdim. Aynı şekilde facebook’da yorum olarak verilen yanıtların aldığı beğenileri, yani like’ları +1 oy olarak değerlendirdim. Ve gelen 115 yanıtı toparladım.

Metodolojik anlamda oldukça "dandik" bir araştırma olduysa da oturduğum yerden ancak bu kadarı oluyor, eğlencelik yani...

Aldığım yanıt sayısı 115 ama oy kullanan kişi sayısı biraz daha az, bazıları birden fazla  yanıt verdi çünkü. “Eğer filmlerde gördüğünüz bir destinasyona seyahat etme şansınız olsaydı nereyi seçerdiniz?" soruma aldığım yanıtlardan film belirtilmeksizin verilen “Uzay” yanıtını ve 3 kişinin yine film belirtmeden verdiği espirili "THY ile Gotham" yanıtını dikkate almadım. Eğer Batman serisinden bir film ile birlikte Gotham yanıtını verselerdi değerlendirmeye alırdım. (Burada "kıl" blogger olma hakkımı kullanıyorum...)

Kızım Margarita’nın verdiği "Interstellar – Kara Delik" yanıtını ise yine liste dışında tutuyor ama çok hoşuma gittiğinden burada paylaşmadan yapamıyorum.

36 film 1'er kişi tarafından, 12 film 2'şer kişi, 6 film 3'er kişi, ve 3 film de 4'er kişi tarafından belirtildi. En popüler 3 filmden söz eden kişi sayısı ise toplam 20 kişiydi. En çok arzu edilen destinasyon ise 4 filmle Barcelona oldu. Ve beni şaşırtan bir sonuç da Hindistan'da çekilen filmlerin listede çok az yer almasıydı.

Zamanında bir yazı yazmıştım: “Gezginlere İlham veren Filmler ya da Sıradan bir Sinemasever ve Gezginden, Gezginlere ilham veren 10 Film...” diye. İşte o yazıda söz ettiğim filmlerden 3'ü kimsenin aklına gelmedi (The Darjeeling Limited, Lost in Translation ve The Killing Fields). Bu arada malum yazı için tıklayabilirsiniz.

Ve işte 60 Filmlik Liste:


Önce sadece birer kullanıcı tarafından belirtilen film ve destinasyonlar:


Slumdog Millionaire, 2008 (Milyoner)
Hindistan

In Bruges, 2008
Bruj, Belçika

In Bruges, gişede çok fazla iş yapmamış bir kara komedi. Başrollerinde Collin Farrel, Brendan Gleeson ve Ralph Fiennes’in oynayıp, Martin McDonagh’ın yönettiği bu film sanırım ben de dahil pek çok kişinin Bruj isimli çok güzel bir şehrin varlığından haberdar olmasını sağlamıştır. Sanırım Bruj Belediyesi şehirlerini tanıtan bir film çekmek isteyip bir dünya paraı harcasa daha iyisini yapamazdı. Benim listemde de yer alan filmlerden...

Eat Pray Love 2010 (Ye Dua et Sev)
Bali, Endonezya

Adore/ Perfect Mothers, 2013 (Yasak Aşk)
Seal Rock, Avustralia

Listedeki henüz izlemediğim az sayıdaki filmden biri.

Les poupées russes /Russian Dolls (2005)
Saint Petersburg

Oy kullanan kişi ayrıca bu filmin ardından Saint Petersburg’a seyahat de etmiş.

Roman Holiday 1953 (Roma Tatili)
Roma, İtalya

Listedeki 2 siyah beyaz klasik filmden biri, diğeri ise Casablanca...

Transsiberian 2008 (Sibirya Ekspresi)
Sibirya

Transsibirya benim de hayalini kurduğum bir destinasyondur. Fakat ilginç bir şekilde filmin büyük bir bölümü Transsibirya rotası ile alakası olmayan Vilnious, Litvanya’da çekilmiş. Filmdeki terkedilmiş ahşap kilisenin görüntüleri inanılmazdır bu arada...


Sözünü ettiğim Ahşap Kilise


Seven Years in Tibet 1997 (Tibet’te 7 yıl)
Tibet

Bu da benim gezginlere ilham veren filmlerimden. Tibet’e gitme fikrini aklıma düşürmüştür...

Indiana Jones and the Last Crusade, 1989 (Indiana Jones Son Macera)

Yine benim filmlerimden. Petra Vadisini görmeyi yıllarca bu filmdeki meşhur sahneden sonra istedim, bekledim. Buyurun sahnenin linki...

Ve gittiğimde çektiğim fotoğraf;


El Hazne'yi ilk gördüğünüz an
Petra, Ürdün


The Last Emperor, 1987 (Son İmparator)
Pekin, Çin

Timbuktu, 2014
Timbuktu, Mali

Mali'de geçse de film komşusu Moritanya’da çekilmiş...

Lara Croft, Tomb Raider, 2001
Siem Reap, Kamboçya

Söylemeden edemeyeceğim bu filmde tasvir edilen Kamboçya çok komiktir. Filmde Angelina Jolie'nin canlandırdığı Lara Croft Tapınaklar şehri Angkor’un çok yakınlarında, insanların adeta zamanın yüzyıl gerisinde yaşadıkları bir şehirden geçer. Tabii ki gerçekte varolmayan, filmi Kamboçya gidip de Angkor'u gördükten sonra izleyen herkesi "gülümseten" bir şehirden.

Şans Kapıyı Kırınca, 2005
Küba

Ferhan Şensoy’un bu filmi listede yer alan az sayıdaki Türk filminden biri.

The Descendants, 2011 (Senden Bana Kalan)
Hawai

George Clooney’in başrolünde oynadığı bence çok sıkıcı bir film olsa da oy veren kişi haklı, gerçekten güzel Hawaii manzaralarıyla dolu

Paris, je t'aime, 2006 (Paris, Seni Seviyorum)
Paris, Fransa

Benim filmlerimden bir diğeri. Adeta başrolde Paris’in kendisi oynuyor. Hala izlemediyseniz şiddetle tavsiye ederim.

Al di là delle nuvole, 1995 (Bulutların Ötesinde)
Portofino, İtalya

Bu yanıt bir twitter kullanıcısından geldi. Bir de demiş ki; "Şarkıya rağmen yıllarca gitmemiştim ama bu filmden sonra Portofino’ya gittim..."

Before Midnight 2013 (Geceyarısından Önce)
Messiniya, Mora Yarımadası (Peloponnese) Yunanistan

Jesse and Celine’nin (Ethan Hawke ve Julie Delpy) romantik maceralarının 3. Bölümü. Diğer bölümleri de listede var zaten. Bu yanıtı veren kişi hiç aklında yokken bu filmden sonra Messiniya’ya gitmiş, bir not olarak buraya düşeyim.

In the Name of the Father, 1993 (Babam İçin)
Belfast, Kuzey İrlanda

Fakat çekimlerin büyük bölümü Dublin'de gerçekleştirimiş, malum politik durumlar. Filmin çekildiği 1993'de IRA meselesi hala devam ediyordu...

Only Lovers left Alive, 2013 (Sadece Aşıklar Hayatta Kalır)
Tanca, Fas

Listede izlemediğim filmlerden biri daha. Başrollerden birinde Tilda Swinton var. Çok  sevdiğim bir oyuncudur; 2011 yapımı We Need to Talk About Kevin (Kevin Hakkında Konuşmalıyız) filmindeki muhteşem performansını hatırlayan vardır eminim. Neden şimdiye kadar bu filmi izlememişim diye hayıflandım açıkçası... 

Los Angeles, ABD

Lise yıllarımdan hatırladığım bu film için oy veren arkadaşım özellikle filmin çekildiği liseyi görmek istediğini belirtti. Film Los Angeles Şehrinde iki farklı Lise binasında çekilmiş. Sınıf sahneleri ve meşhur balo sahnesi Huntington Park Lisesinde, okul bahçesi sahneleri ise yine Los Angeles’deki Venice Lisesinde. Filmde kullanılan isim ise Rydell High School'du.

The Tourist, 2010 (Turist)
Venedik

Terezin Toplama Kampı, Prag

Korfu, Yunanistan

El Camino de Santiago; Fransa, İspanya

El Camino de Santiago de Compostela veya St. James’in Yolu Fransa ve İspanya topraklarındaki bir grup Hac rotasına verilen isim. Çok sayıda farklı rota olsa da hepsi İspanya’nın kuzeybatısındaki Santiago de Compostela şehrinde sonlanıyor. Şehirle aynı ismi taşıyan katedral ortaçağdan bu yana Hristiyanlar için kutsalmış. İsa’nın havarilerinden St. James’in bu katedralde gömülü olduğuna inanılıyormuş...

Before Sunset, 2004 (Gün Batmadan)
Paris

Romantik üçlemenin bir diğer filmi. Her 3 film de listeye girdiler.

The Grand Budapest Hotel, 2014 (Büyük Budapeşte Hoteli)
Zubrowka Cumhuriyeti, Budapeşte

Varolmayan Zubrowka Cumhuriyetinde geçen bu filmi tercih eden kişi muhtemelen Budapeşte isminden dolayı bu yanıtı verdi. Bu filmi listeye almam da güzel Budapeşte’nin yüzü suyu hürmetine zaten. Fakat açıkçası benim aklıma Budapeşte’yi başka filmler getirirdi; Eddie Murphy ve Owen Wilson’lu I Spy veya Mission Impossible serisinin 4. filmi  Ghost Protocol (Hayalet Protokol) gibi...

Liberal Arts, 2012
Columbus ve Gambier, Ohio

Filmi seçen kişi doğrudan “Liberal Arts filmindeki üniversitenin kampüsü” diye yanıt verdi. Açıkçası filmi izlemedim ama bu cümleden sonra ilk fırsatta izleyeceğim. Filmi değil, kampüsü merak ettiğimden dolayı tabii ki.

The Message, 1976 (Çağrı, İslamiyetin Doğuşu)
Mekke, Suudi Arabistan

Verilen yanıt aslında Mekke değil Ümre’ydi. Bir de not film Fas ve Libya’da çekilmiş.

Poldark 2015
İngiltere, İskoçya

Listedeki tek Televizyon Dizisi.

Tinne Köyü

Tinne Köyü gerçekte var mı bilmiyorum ama film Hasankeyf’de çekilmiş.

Bodrum ve Marmaris Koyları

Listenin son Türk filmi. Zülfü Livaneli’nin aynı adlı romanından uyarlanan Abdullah Oğuz’un yönettiği bir film.

Under the Tuscan Sun, 2003
Wadi Rum, Ürdün

Wadi Rum pek çok filme ev sahipliği yapmış bir mekan. İlk aklıma gelenler Red Planet (Kızıl Gezegen), Prometheus, ve The Martian (Marslı). Ve son ikisinin yönetmeni Ridley Scott. Anlayacağınız büyük olasılık Ridley’in ciddi bir Wadi Rum hayranlığı var. Listenin devamında, The Martian'dan söz ederken bir de Wadi Rum fotoğrafı paylaştım. 

Barcelona, İspanya

Barcelona, İspanya


Şimdi de 2 kez belirtilen filmler:



Bu da benim listemde yer alan filmlerdendir. İzlediğim günden beri aklımda Rio’ya gitme hatta bir Favela’yı kendi gözlerimle görme hayalleri kuruyorum. Ayrıca bir gezgine ilham vermenin ötesinde Ferdando Merielles ve Katia Lund’un birlikte yönettikleri bu film sinema sanatı açısından da harika bir filmdir.



Viyana, Avusturya

Romantik üçlemenin ilk filmi. Diğer ikisi birer puan almıştı. Filmi öneren kullanıcılardan biri izledikten sonra Viyana’ya gitmiş, fakat hayal kırıklığına uğramış.

Zihutanejo, Meksika

IMDB en iyi 250 listesinin en başındaki bu filmi defalarca izledim. Dolayısıyla filme oy veren iki arkadaşımın da özellikle belirttiği, son sahnedeki harika kumsalı da defalarca gördüm. Fakat itiraf ediyorum bir gün atlayıp da o sahile gitme gitmek fikri hiç aklıma  gelmedi.

Filmde Andy Duphresne’nin (Tim Robbins) Shawshank'den kaçtıktan sonra yerleştiği, filmin son sahnesinde sadece birkaç dakikalığına izlediğimiz harika manzara, Meksika’daki Zihutanejo Sahilleri gibi gösterilse de aslında U.S Virgin Adalarındaki St. Croix’miş. Gitmek isteyen arkadaşlara duyurulur...

Bir de ben sanırım bu filmden sonra o sahile değil de Shawshank Hapisanesine gitmek isterdim. Filmin çekildiği Ohio Devlet Islahhanesi (Ohio State Reformatory) de şu anda bir müzeymiş zaten, belki bir gün yolum düşer.

Red Andy'e doğru yürürken
Zihutanejo görünümlü St. Croix


Alaska

İtiraf ediyorum, hemen tüm gezginlere ilham veren filmler listesinin demirbaşlarından olan bu filmi, ki benim listemde de vardır, trajik sonundan ötürü çok sevmiyorum. Fakat yine de seyretmeli.

Chris (Emile Hirsh) son zamanlarını Alaska’da geçirdiğinden film akla hep Alaska’yı getirse de aslında ABD’nin pek çok yerinden bir sürü güzel manzara görebilirsiniz; Oregon, Arizona...  

Paris

Çok çok sevdiğim bir filmdir.

Provence, Fransa

Barselona, İspanya

Palermo Sicilya

Kanada

Kazablanka, Fas

Maalesef tüm film Los Angeles’da bir stüdyoda çekilmiş.

Terre des ours, 2014
Kamçatka Yarımadası

Listedeki tek belgesel film. Kamçatka yarımadasındaki vahşi Boz ayıları anlatıyor. 

Listenin 3'er kişi tarafından önerilen film ve destinasyonları ise:


İspanya

Oy veren  bir kişi tüm Pedro Almadovar filmleri ve İspanya demişti aslında. Peki "bir tanesini söyler misin?" dediğimde, bu filmin ismini verdi ve aşağıdaki fotoğrafı gönderdi. Tam da buraya gitmek istiyormuş.



Hindistan

Kesinlikle listedeki en iyi filmlerden biri. Her ne kadar yukarıda sadece Hindistan’ı belirttiysem de filmin çekildiği mekanlar listesinde nereler yok ki? Hindistan dışında; Güney Afrika Cumhuriyeti’nden Cape Town, Bali Endonezya, Buenos Aires Arjantin, Endonezya’nın Sumatra Adası, Şili, Mısır, İtalya, Himalayalar ve İstanbul Ayasoya'da çekilmiş sahneler var.

Lizbon, Portekiz

Meis Adası

Buenos Aires, Arjantin

Yabancı dile en iyi film Oscar almış bu harika filmin, her ne kadar tamamına yakını Buenos Aires’te geçse de, şehirle ilgili çok fazla görsellik içermiyor bence. Tabii ki herkesin fikri farklı olabilir.

Buenos Aires için çok kısa bir süre önce izlediğim fotoğraf karesi tadında Buenos Aires  görüntüleri içeren bir filmi önereyim ben de; 2011 yapımı Medianeras.

Afrika

Yazıyı hazırlarken merak edip baktım, filmdeki Afrika sahneleri Kenya'nın kuzeyinde yer alan Shaba National Reserve isimli bir özel bölgede çekilmiş.

Ve geldik 4'er kez anılan filmler klübüne:


Güney Amerika 

Benim listemdeki filmlerden biri daha. Eminim onlarca kişi bu filmi izledikten sonra motosikletine atlayıp Che ve arkadaşı Alberto’nun rotasını izlemiştir. 

İskoçya

Bir öndeki yazıda sözünü etmiştim; İskoçya’ya turist akınına yol açan film. Braveheart’ın ardından İskoçya’ya gelen turist sayısında yüzde 300 artış olmuş, fazla söze gerek yok...

Yanıt veren bir arkadaşım da filmin izinden İskoçya’ya Stirling’e kadar gitmiş.

Sahara Çölü

Oy veren kullanıcılardan bir tanesi filmde yer alan mekanlardan, Tunus’un güneyinde küçük bir Berberi kasabası olan Matmata’ya, tesadüfen de olsa gitmiş, ve çok beğenmiş. Filmin çekimlerinin bir bölümü de Tunus’da Nefta’da gerçekleştirilmiş zaten.

Ve 5 kişi tarafından belirtilen film:



Tayland

Her ne kadar benimkinde yoksa da, neredeyse benzeri tüm listelerde yer alan bir film daha. Phuket, Khao Yai Milli Parkı, Krabi gibi Tayland’ın farklı köşelerinde çekilen, Leonardo di Caprio'nun başrolda oynadığı filmdeki, izleyen hemen herkesin bir gün mutlaka gitme hayalleri kurduğu gözlerden uzak sahil ise Phi Phi Leh Adasında yer alıyormuş. Ki bunu da oy veren 5 kişiden ikisi özellikle belirtti...

İşte Phi Phi Leh Adasındaki Sahil de burası...


6 kişi tarafından belirtilen film ve destinasyon:


Mars (Wadi Rum, Ürdün)

Bu film ve destinasyonu seçen arkadaşlarımdan birine özellikle sordum; “Mars derken filmin çekildiği Ürdün’deki Wadi Rum değil mi?” diye. “Hayır oraya gittim, Ben Mars’a gitmek istiyorum” dedi. 

Ben şahsen tüm dünyayı görmek istiyorum ama, dünya dışını hiç düşünmemiştim...

Wadi Rum, Ürdün


"And the Oscar goes to", 9 kişinin tercihi:


Lord of the Rings (Yüzüklerin Efendisi)
Yeni Zelanda

Lord of the Rings yanıtını verenlerin bir kısmı sadece Yeni Zelanda derken, bazıları Shire (Orta Dünya) diye özellikle belirttiler. Yanıt verenlerden Yeğenim Nazlı ise özellikle serinin ilk filmindeki Elflord’un evine gitmek istediğini söyledi...





Son Not: Eğer eklemek istedikleriniz varsa yorum olarak yazın lütfen...


Etiketler: ,